14/06/2013

Päänsärky

Miten päänsärkyjä kannattaa hoitaa? 
figure-1703631_640

Puu-ukolla on “tikka päässä” -päänsärky.

Päänsärkyjä on monenlaisia. On jomottavaa, vihlovaa ja jyskyttävää päänsärkyä aina täysin lamaannuttavaan migreeniin asti. Jokaisen kokemus päänsärystä on kuitenkin yksilöllinen. Toisilla se iskee lähes päivittäin ja toisilla vasta joskus pitkäksi venyneen illan jälkeen. Valtaosa päänsäryistä on puhtaasti kaulan, niskan ja leukojen lihaskireyksistä johtuvaa. Ne loput, jotka johtuvat keskushermoston tai verenkierron häiriöistä, vaivaavat todella pientä osaa ihmisistä. Karkea arvioni näiden välisestä suhteesta pohjautuen omaan kokemukseeni hierojan ja osteopaatin työssä on, että yli 80 prosenttia päänsäryistä on helppo hoitaa niska-hartiaseudun ja kaulan alueen lihaksia käsittelemällä. Helppoa kun osaa

 

Iso osa asiakkaistani tulee vastaanotolleni päänsäryn kanssa ja lähtee ilman. Haastavimmat migreenityyppiset päänsäryt ottavat pari-kolme käsittelyä alkuun, eikä oire pysy välttämättä kurissa kuin muutaman viikon. Tämän jälkeen on tyypillistä saada kipu pysymään muutaman viikon poissa yhdellä käsittelyllä silloin, kun oireet taas palaavat. Jos kärsit kroonisesti kovista migreenityyppisistä päänsäryistä, nämä käsittelyn jälkeiset viikot kivuttomat viikot voivat olla sinulle todella arvokkaita.

 

Ohjaan mielelläni asiakkailleni pari yksinkertaista jumppaliikettä, joiden avulla on mahdollista saada niska pysymään jumivapaana ja päänsäryt pois päiväjärjestyksestä. Ensin kaularangan toiminta on saatava vapautettua ja lihakset siihen kuntoon, että ne pystyvät taas supistumaan ja rentoutumaan normaalisti. Vasta sen jälkeen lihakset pystyvät tekemään jumppaa ja se menee kunnolla toteen.

 

Mikä tekee niskan rakenteesta niin herkän ja kykenevän tuottamaan viheliäisiä päänsärkyjä?

 

Niskassa ja kaulan sivuilla on paljon pieniä lihaksia, jotka ohjaavat kahden ylimmän nikaman ja kallonpohjan toimintaa. Näillä lihaksilla on todella erilainen hermotus ja rooli kuin isommilla kehon lihaksilla. Monikymmenkertainen lihaskäämien tiheys on yksi tekijä. Lihaskäämit ovat lihaksen sisällä olevia aistielimiä, jotka mittaavat lihaksen kireyttä ja ovat asentotunnon ja tasapainon kannalta isossa roolissa. Niskan pikkulihasten jumit siis vaikuttavat myös tasapainoaistiin ja ovat usein pienten ja ohimenevien huimausten takana. Lihaskäämien toimintahäiriöistä puhuttaessa käytetään nimitystä triggerpiste. Nämä usein säteilevät kipua lähistölle ja niskan triggerit lähes poikkeuksetta heijastavat kipunsa päänsäryksi, osa jopa silmien takana tuntuvaksi päänsäryksi.